فناوری لیزر به تحول و افزایش سرعت اینترنت می‌انجامد

Fiber-Optics-Lights - Copyکمیته رکن چهارم – یکی از برندگان جایزه نوبل فیزیک پیش‌بینی کرده است فناوری لیزر در آینده به تحول و افزایش سرعت اینترنت کمک خواهد کرد.

به گزارش کمیته رکن چهارم به نقل از وب‌سایت pcworld، شوجی ناکامورا، یکی از برندگان نوبل فیزیک سال ۲۰۱۴ احتمال داده است فناوری لیزر در آینده اینترنت را متحول و سرعت آن را به نحو چشمگیری افزایش دهد. ناکامورا در سال ۲۰۱۴ به همراه دو دانشمند دیگر به خاطر ابداع دیودهای منتشرکننده نور آبی به‌صرفه (آل ای دی) برنده جایزه نوبل فیزیک شد. با استفاده از ال‌ای‌دی‌های آبی می‌توان نور سفید را به روش بهتر و به‌صرفه‌تری تولید کرد. با ظهور لامپ‌های ال‌ای‌دی، ما اکنون از جایگزین‌های با دوام‌تر و به‌صرفه‌تری نسبت به منابع قدیمی نور برخورداریم. وی اما حالا ادعا کرده است فناوری لیزر خواهد توانست به عنوان زیربنای شبکه‌های ارتباطی به یسیم مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفته است استفاده از نور آل ای دی با محدودیت‌های خاصی همراه است. با افزایش انرژی ورودی برای لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌توان نوردهی آن‌ها را افزایش داد. اما مشکل اینجا است که با افزایش انرژی ورودی موضوع صرفه‌جویی کمرنگ می‌شود. برعکس با دیودهای لیزر می‌توان انرژی ورودی را افزایش داد و در عین حال کارآمدی و به‌صرفه بودن انرژی را نیز تضمین کرد.

ناکامورا همچنین گفته است می‌توان از دیودهای لیزری برای افزایش سرعت ارتباطات به یسیم استفاده کرد. وی در این زمینه، فناوری Li-Fi را که در آن از ارتباطات نوری برای انتقال داده‌ها با سرعت ۳٫۵ گیگابایت بر ثانیه استفاده می‌شود، مثال زده است. این برنده جایزه نوبل فیزیک ادعا کرده است با استفاده از دیودهای لیزری می‌توان سرعت اینترنت را به مراتب بیشتر از این‌ها افزایش داد.

به گفته وی، تغییر بسامد نوردهی لیزر تقریباً هزار برابر سریع‌تر از نوردهی ال‌ای‌دی صورت می‌گیرد، به همین دلیل می‌توان سرعت اینترنت را با سرعت چشمگیری افزایش داد.

منبع : همکاران سیستم

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.