همه آنچه باید درباره وای فای ۶ بدانید/بخش اول

کمیته رکن چهارم -وای فای ۶ که با نام استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax هم شناخته می‌شود نوید سرعت بالاتر در شبکه‌های بی‌سیم را می‌دهد. 

سرعت همه موضوع نیست و قرار است شاهد بهبودهای دیگر هم باشیم. در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به قابلیت‌های این استاندارد که در شبکه‌های بی‌سیم کاربرد دارد.

نیاز به اینترنت سریع‌تر همیشه ادامه دارد و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود؛ به‌ویژه با اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و ویدیوهایی که روزبه‌روز حجیم‌تر از قبل می‌شوند. وای فای ۶ در حال ورود به بازار است و شاید گوشی (از جمله گلکسی اس ۱۰) یا لپ‌تاپ بعدی شما هم با این استاندارد سازگار باشد.

وای فای ۶ چیست؟

نسل جدید وای فای با این نام خوانده می‌شود. چندی قبل مشخص شد که ازاین‌پس قرار است نام استاندارهای شبکه وای فای ساده‌تر از پیش شود. درحالی‌که پیش‌ازاین نام استانداردها شامل ترکیب ۸۰۲٫۱۱ به همراه یک یا چند حرف کوچک (مثل ۸۰۲٫۱۱ac) می‌شدند اما از این به بعد قرار است تنها با یک عدد همراه شوند: مثلاً «Wi-Fi 6» به‌جای «۸۰۲٫۱۱ax» . بااین‌حال انتظار داریم همچنان تا مدت‌ها روی جعبه محصولات یا وب‌سایت‌های سازندگان شاهد نام سنتی قبلی هم باشیم.

وای فای ۶ علاوه بر افزایش سرعت شبکه‌های بی سیم وعده سریع‌تر شدن فرایند اتصال و بهینگی بیشتر را هم می‌دهد.

وای فای ۶ چه قدر سریع‌تر است؟

اگر بخواهیم یک پاسخ سریع به این موضوع بدهیم باید بگوییم: ۹٫۶ گیگابیت بر ثانیه. این میزان در مقایسه با مقدار ۳٫۵ گیگابیت بر ثانیه وای فای ۵ (۸۰۲٫۱۱ac) افزایش قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

اما در عمل شرایط فرق می‌کند. اعداد بالا تنها از نظر تئوری هستند و در عمل بعید است بتوان به این سرعت دست یافت. اگر هم به این سرعت دست پیدا کنید نمی‌توان با قطعیت گفت که به آن نیاز دارید؛ چراکه بیشترین سرعت اینترنتی که ارائه می‌شود بسیار کمتر از این است. بااین‌حال فراموش نکنیم که استفاده از شبکه وای فای تنها به دسترسی اینترنت محدود نیست.

علائم نسل‌های وای فای ۴ تا ۶

سرعت ۹٫۶ گیگابیت بر ثانیه وای فای ۶ به هرکدام از دستگاه‌های متصل به شبکه تخصیص پیدا نمی‌‌کند. در واقع این سرعت [تئوری] بین تمام دستگاه‌های متصل به روتر وای فای تقسیم می‌شود. درواقع این عدد به معنی بیشترین سرعت بالقوه برای هر دستگاه است.

دلیل اصلی ارائه وای فای ۶ سرعت بالاتر نیست

در استاندارد وای فای ۶ بیش از اینکه برافزایش سرعت تأکید شده باشد، به موضوع بهبود کارایی شبکه در شرایط اتصال تعداد بالای دستگاه‌ها توجه شده است. این موضوع مهمی است، چراکه بر اساس آمارها زمانی که وای فای ۵ عرضه شد در هر خانه در ایالات‌متحده به‌طور متوسط ۵ دستگاه وای فای متصل بودند. اکنون این میزان به ۹ رسیده. حتی شرکت‌های مختلف پیش‌بینی کرده‌اند که در چند سال آتی این عدد به ۵۰ می‌رسد.

این تعداد دستگاه‌های اضافه می‌توانند برای شبکه شما دردسر ایجاد کنند. در این شرایط، روتر وای فای در هرلحظه باید با دستگاه‌های متعددی ارتباط برقرار کند و با افزایش تعداد تجهیزات، کل شبکه شما کندتر می‌شود.

وای فای ۶ فناوری‌های جدیدی را ارائه کرده که این مشکل را حل می‌کند و می‌توان ده‌ها دستگاه وای فای را به یک روتر متصل و با سرعت مناسب استفاده کرد. با این استاندارد روتر می‌تواند به‌طور هم‌زمان داده‌ها را به چند دستگاه ارسال کند و دستگاه‌ها هم می‌توانند برنامه زمان‌بندی را با روتر چک کنند. در نهایت این راهکار موجب می‌شود ارتباط قوی دستگاه‌ها با روتر به طور پیوسته برقرار باشد و دستگاه‌های بیشتری بتوانند درخواست دریافت یا ارسال اطلاعات را به روتر ارائه دهند.

با وای فای ۶ هر دستگاه تا چه اندازه سریع‌تر می‌شود؟

متأسفانه پاسخ به این سؤال چندان ساده نیست. در عمل اتصالات وای فای جدید الزاماً سریع‌تر نمی‌شوند. اگر تنها یک لپ‌تاپ با استاندارد وای فای ۶ را به روتر سازگار متصل کنید تنها اندکی افزایش سرعت در مقایسه با لپ‌تاپ متصل با وای فای ۵ به روتری با همین استاندارد (۵) را تجربه خواهید کرد.

اما هر چه دستگاه‌های بیشتری به شبکه وصل می‌شوند این شرایط تغییر می‌کنند. درحالی‌که روترهای فعلی با افزایش اتصال دستگاه‌ها کم‌کم غرق در درخواست‌ها می‌شوند اما روترهای وای فای ۶ به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که دستگاه‌ها را به‌طور بهینه به‌روز نگه‌دارند و به‌طور مستمر داده‌های موردنیاز را در اختیارشان قرار دهند. بااین‌حال بازهم دستگاه‌های متصل به شبکه، در مقایسه با شبکه‌های باکیفیت فعلی، سریع‌تر نیستند اما در محیط‌های پرازدحام بیشتر می‌توانند سرعت‌بالا را حفظ کنند.

 ۸۰۲٫۱۱ax یا همان وای فای ۶ وعده کارایی ظرفیت بالاتر برای هر کاربر، سرعت بالاتر، افزایش شارژ دهی باتری برای دستگاه‌های قابل‌حمل و بهینه شدن شبکه را می‌دهد.

تصور کنید که در منزل، فردی برنامه یک تلویزیون اینترنتی را تماشا می‌کند، دیگری مشغول بازی آنلاین است و یک نفر دیگر هم در حال تماس تصویری. گجت‌های هوشمند ازجمله حسگرهای دما، چندراهی برق هوشمند، قفل درب هوشمند، دوربین مداربسته و بسیاری از تجهیزات دیگر هم که همگی با وای فای به شبکه متصل هستند، به‌طور هم‌زمان اطلاعاتی را روی شبکه ارسال یا دریافت می‌کنند.

در این شرایط، با استاندارد جدید شبکه بی‌سیم، حداکثر سرعت دستگاه‌ها الزاماً افزایش پیدا نمی‌کند بااین‌حال در استفاده معمول و مداوم احتمالاً سرعت بالاتری را تجربه خواهید کرد. اینکه این میزان افزاش سرعت چه قدر باشد، بستگی به تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه و میزان تبادل داده آن‌ها دارد.

منبع: دیجیاتو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.