همه آنچه باید درباره وای فای ۶ بدانید/بخش دوم

کمیته رکن چهارم – وای فای ۶ که با نام استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax هم شناخته می‌شود نوید سرعت بالاتر در شبکه‌های بی‌سیم را می‌دهد.

برای استفاده از این نسل از وای فای نیاز به سخت‌افزارهای جدید دارید. به‌این‌ترتیب باید گوشی و لپ‌تاپ شما ازنظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از این فناوری پشتیبانی کند. از طرف دیگر روتری که این تجهیزات به آن وصل می‌شوند هم باید با وای فای ۶ سازگار باشد.

چگونه از وای فای ۶ استفاده کنید؟

گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و بسیاری از سایر تجهیزاتی که در ۵ سال آینده روانه بازار می‌شوند با این استاندارد سازگار خواهند بود. اما برای بهره بردن از آن مجبور به خرید روتر سازگار هستید. اگر روتر شما از وای فای ۶ پشتیبانی نمی‌کند حتی باوجود دستگاه‌های سازگار با این استاندارد که به روتر متصل شده‌اند بازهم از مزایای این استاندارد بهره نخواهید برد. اما اگر تجهیزات سازگار با وای فای ۵ به روتر با استاندارد جدید وصل شوند بهبودهایی را تجربه خواهید کرد چراکه روتر قادر است به دستگاه‌های بیشتری به‌طور هم‌زمان سرویس دهد.

در نهایت باید گفت که حداقل فعلاً نیازی نیست برای خرید مدل‌های جدید عجله کنید. اگر در سال‌های آینده با بیشتر شدن تجهیزات اینترنت اشیاء شاهد کند شدن بیش‌ازحد شبکه خود بودید آنگاه به فکر خرید روتری وای فای ۶ باشید.

چرا وای فای ۶ سریع‌تر است؟

دو فناوری اصلی تجهیزات دارای این استاندارد را سریع‌تر می‌کنند: «MU-MIMO» و «OFDMA».

MU-MIMO که به معنی «چند ورودی، چند خروجی چندکاربره» است همین حالا هم در بسیاری از روترهای فعلی وجود دارد اما در وای فای ۶ با یک آپدیت همراه شده. این تکنولوژی به روتر امکان می‌دهد که به‌جای اینکه در هر زمان، داده‌ها را تنها به یک دستگاه ارسال یا از آن دریافت کند و سپس نوبت به دستگاه بعدی برسد، با چندین دستگاه ارتباط داشته باشد.

در حال حاضر MU-MIMO (بخوانید ام یو مایمو) در روترها امکان ارتباط هم‌زمان با ۴ دستگاه را فراهم می‌کند. در وای فای ۶ این عدد به ۸ مورد می‌رسد. OFDMA ارسال داده‌ها به چندین دستگاه به‌طور هم‌زمان را ممکن می‌کند. تمامی این‌ها موجب می‌شوند میزان محموله‌های داده منتقل‌شده بین روتر و دستگاه‌ها بیشتر شود.

آیا وای فای ۶ شارژ دهی باتری دستگاه‌ها را بهبود می‌دهد؟

تکنولوژی دیگری در استاندارد جدید به دستگاه‌های متصل این امکان را می‌دهد که ارتباطات خود را برنامه‌ریزی کنند. درنتیجه مقدار زمان موردنیاز برای روشن ماندن آنتن‌ها جهت ارسال داده یا جستجوی سیگنال کاهش پیدا می‌کند. این به معنی کاهش کمتر استفاده از شارژ باتری و افزایش شارژ دهی در دستگاه‌های قابل‌حمل است.

این ویژگی به لطف قابلیتی به نام «Target Wake Time» ممکن می‌شود که به روتر امکان زمان‌بندی چک کردن دستگاه‌ها را می‌دهد. بااین‌حال این قابلیت همیشه هم مفید نیست. تصور کنید روی لپ‌تاپ خود نیاز به ارسال یا دریافت داده مستمر دارید و استفاده از این قابلیت دردسرساز می‌شود. این ویژگی در شرایط خاص ازجمله زمانی که دستگاه استندبای شده می‌تواند مفید باشد.

به لطف این قابلیت طراحی تجهیزات کوچک‌تر که نیاز به ماژول‌های وای فای کم‌مصرف دارند امکان‌پذیر می‌شود ؛ ماژول‌هایی که گه گاه باید به شبکه دسترسی داشته باشند. ازجمله این تجهیزات، سنسورهایی هستند که قرار است نشتی آب در منزلتان را تشخیص دهند یا هر دستگاه هوشمندی که برای روزها نیاز به هیچ تبادل داده‌ای نداشته باشد.

امنیت وای فای ۶ چه تفاوتی دارد؟

حدود یک سال قبل بود که استاندارد امنیتی WPA3 معرفی شد تا بزرگ‌ترین آپدیت امنیتی دهه میلادی اخیر را رقم بزند. WPA3 شکست پسوردها از طریق حدس زدن‌های تصادفی را برای هکرها سخت‌تر از پیش می‌کند.

دستگاه‌ها و روترهای فعلی از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند اما اضافه کردن آن‌ها اختیاری خواهد بود. اما دستگاه‌هایی که می‌خواهند از اتحادیه وای فای (Wi-Fi Alliance) گواهینامه وای فای ۶ را دریافت کنند نیاز به پشتیبانی از WPA3 دارند. البته بدون دریافت این گواهینامه هم می‌توانند وای فای ۶ را بدون پشتیبانی از WPA3 ارائه دهند. انتظار می‌رود زمانی که اعطای گواهینامه‌ها به تولیدکنندگان آغاز شود، بیشتر دستگاه‌های وای فای ۶ از استاندارد امنیتی جدید بهره‌مند باشند.

وای فای ۶ تازه در اول راه است

تجهیزات سازگار با این استاندارد تازه در حال روانه شدن به بازار هستند. همین حالا هم می‌توان معدود موارد سازگار (از جمله لپ‌تاپ‌ها) را خریداری کرد اما به شرطی که با قیمت بسیار بالای آن‌ها کنار بیایید.

در برخی گوشی‌های هوشمند که در سال جاری میلادی عرضه می‌شوند هم شاهد پشتیبانی از این استاندارد خواهیم بود. چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ از این فناوری پشتیبانی می‌کند البته ممکن است دستگاهی که از این چیپست بهره می‌برد، فاقد پشتیبانی از وای فای ۶ باشد.

اتحادیه وای فای قصد دارد در پاییز سال ۱۳۹۸ از برنامه گواهینامه وای فای ۶ رونمایی کند. در نتیجه انتظار داریم در سال ۲۰۲۰ پشتیبانی از این استاندارد را در محصولات بیشتری شاهد باشیم.

منبع: دیجیاتو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.