نگرانی‌های امنیتی مانع گسترش اینترنت اشیا می‌شود

کمیته رکن چهارم – در شرایطی که اینترنت اشیا در حال گسترش بوده و محصولات و ابزار بیشتری هر روز به اینترنت متصل می‌شوند، نگرانی‌های امنیتی ممکن است موجب کندشدن رشد این پدیده شود.

راه‌اندازی شبکه‌های بات‌نت مخرب که به زیرساخت های حساس در کشورهای مختلف حمله می‌کنند با سوءاستفاده از فناوری اینترنت اشیا صورت می‌گیرد. علاوه بر این ضعف‌های امنیتی محصولات ساده مبتنی بر اینترنت اشیا مانند برخی انواع حسگرها و غیره نیز مزید بر علت شده است.

مایکروسافت برای بررسی این مشکلات با همکاری موسسه پونمون یک بررسی تفصیلی انجام داده که نشان می‌دهد چه تهدیدات امنیتی به خاطر استفاده از سیستم‌های فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا پیش روی کاربران است و کارشناسان عملیاتی باید برای مقابله با این مشکلات چه فعالیت‌هایی انجام دهند. همچنین در این بررسی دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مورد استفاده برای نظارت و کنترل تجهیزات صنعتی که ممکن است در فضای سایبری با تهدید مواجه شوند نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این بررسی از طریق گفت‌وگو با ۶۱۵ متخصص امنیت آی‌تی در امریکا انجام شده که ۵۱ درصد از آنها گفته‌‌اند شبکه‌های مبتنی بر نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای اینترنت اشیا در محل کار آنها متصل به شبک‌های حرفه‌ای آی‌تی است.

حدود ۸۸ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که کسب‌و‌کار آنها مبتنی بر استفاده از محصولات اینترنت اشیا است و ۵۶ درصد نیز تصریح کرده‌اند که شبکه محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر اینترنت اشیای آنها از راه دور به کار گرفته می‌شود.

البته استفاده از این خدمات از راه دور مشکلاتی نیز دارد. مایکروسافت به عنوان نمونه به شبکه بات‌نت اینترنت اشیایی اشاره کرده که هکرها با سوءاستفاده از آنها به محصولات مختلف اینترنت اشیا حمله می کنند.

تحقیقات موسسه فونمون حاکی است تنها ۲۹ درصد از پاسخ دهندگان از موجودی دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای خود در حوزه اینترنت اشیا راضی بوده و آنها را کامل می دانستند. ۶۴ درصد از پاسخ‌دهندگان اطمینان اندک یا متوسطی نسبت به این مسئله داشته‌اند که تمامی وصله‌های امنیتی را بر روی دستگاه‌هایشان نصب کرده باشند. حدود ۶۴ درصد نیز اذعان داشته‌اند که اطلاع ندارند آیا تجهیزاتشان تا به حال دچار مشکل امنیتی شده یا خیر.

پژوهش یادشده همچنین حاکی از آن است که ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان شاهد حمله به محصولات اینترنت اشیای خود در دو سال اخیر بوده اند و ۳۵ درصد هم گفته‌اند از محصولات اینترنت اشیای آنها برای انجام حملات وسیع‌تر به دیگر ابزار و محصولات استفاده شده و این امر به حملات باج‌افزاری یا اختلال در شبکه‌های اینترنتی منجر شده است. ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نیز اظهار داشته اند که حملات یادشده به محصولات اینترنت اشیا در سال‌های آتی افزایش می‌یابد. بر همین اساس این بدبینی وجود دارد که در سال‌های آتی ممکن است اقبال به خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا به علت دغدغه‌های امنیتی کمتر شود.

منبع : خبرگزاری فارس

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.