گوگل کروم با هوش مصنوعی، اشتباهات تایپی نوار جست‌و‌جو را اصلاح می‌کند

کمیته رکن چهارم – نوار جست‌وجوی مرورگر کروم از این به بعد پیشنهادهای هوشمندانه‌تری می‌دهد، اشتباهات تایپی را اصلاح می‌کند و نیاز کاربر را به گوگل‌کردن کاهش می‌دهد.

گوگل تغییراتی در روش عملکرد نوار جست‌وجوی مرورگر کروم اعمال کرده است. این تغییرات به‌صورت جداگانه کوچک هستند؛ اما گوگل به‌طور کلی می‌خواهد وب‌گردی کاربر را راحت‌تر کند تا سریع‌تر و با جست‌و‌جوی کمتر به نتیجه برسید.

مرورگر کروم در دسکتاپ و گوشی، اکنون تلاش می‌کند تا اشتباهات تایپی هنگام نوشتن آدرس سایت را تصحیح کند؛ بنابراین وقتی URL را اشتباه تایپ می‌کنید، پیشنهادهایی بر اساس آدرس درست به شما نشان داده می‌شود.

تکمیل خودکار، هوشمندتر خواهد شد و باتوجه به کلمات کلیدی نوشته‌شده، سایتی که کاربر به‌دنبال آن است را پیش‌بینی می‌کند و صرفاً به حدس‌زدن آدرس اکتفا نخواهد کرد.

گوگل مثال می‌زند که وقتی کلمه‌ی Flights را می‌نویسید؛ کروم احتمالاً پیش‌بینی می‌کند که می‌خواهید به سایت Google Flights یا هر سایت مرتبط دیگر بروید؛ در حالی که قبلاً فقط پیشنهادهای جست‌وجوی شامل این کلمه را نمایش می‌داد.

مرورگر کروم اکنون از تاریخچه‌ی جست‌وجو (Browsing History) و بوک‌مارک‌ها (Bookmarks) برای پیدا کردن سایت‌ها و فایل‌های مرتبط با جست‌وجوی کاربر استفاده می‌کند تا پیشنهادهای شخصی‌سازی شده‌ و هوشمندانه‌تری را به هر کاربر ارائه دهد.

تغییر بسیار کاربردی دیگر این است که وقتی شروع به نوشتن نام وب‌سایت معروفی می‌کنید، نوار جست‌وجوی کروم، آدرس آن سایت را در لیست پیشنهادها نشان می‌دهد و می‌توانید آن را انتخاب کنید تا مستقیماً به آن سایت بروید.

این ویژگی‌ها به‌طور کلی ویژگی‌های خوب و مفیدی هستند؛ اما باعث می‌شوند کمتر در گوگل جست‌و‌جو کنیم. یکی از پرتکرارترین جستجوها در گوگل، از نوع هدایت کاربر به سایتی است که می‌شناسد (Navigational Search). به‌عنوان مثال، وقتی کاربر ایرانی کلمه‌ی زومیت را در نوار ابزار می‌نویسد و جست‌و‌جو می‌کند، روی اولین لینک در نتایج گوگل که مربوط به آدرس سایت زومیت است کلیک می‌کند. ممکن است در این بین یکی از تبلیغات گوگل را هم ببینید. این نوع جست‌وجو به‌خصوص در مورد سایت‌های بسیار پرمخاطبی مانند فیسبوک و یوتیوب، بیشتر اتفاق می‌افتد.

در گذشته، تیم توسعه‌دهنده‌ی کروم از اضافه کردن چنین ویژگی‌هایی به نوار جست‌وجو دوری می‌کرد؛ زیرا معتقد بودند ممکن است تعداد جست‌وجوهای انجام شده در گوگل روز به روز کاهش یابد.

اما اکنون اتفاقاتی افتاده است که گوگل را برای اعمال ویژگی‌های جدید مشتاق‌تر می‌کند. اول این‌که، گوگل درگیر دادخواست ضد انحصاری است که به ایجاد بازار تک‌قطبی و سوءاستفاده از جایگاه خود متهم‌ می‌کند.

از طرف دیگر، گوگل درحال توسعه‌ی جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد (Generative AI) است؛ به‌طوری که سوندار پیچای آن را آینده‌ی جست‌وجو اعلام کرد. بنابراین هزینه‌ی هر جست‌وجو برای گوگل بیشتر خواهد شد؛ زیرا باید جواب‌ها را از مدل‌ زبانی بزرگ (LLM) خودش درخواست کند.

از طرفی بسیاری از جست‌وجوهای هدایت کاربر (در بالا توضیح داده شد)، شامل تبلیغات نمی‌شوند؛ بنابراین گوگل خوشحال می‌شود که تعداد آن‌ها را کمتر کند. در نهایت، حفظ تسلط کروم که جایگاه گوگل را به‌عنوان موتور جست‌وجوی اصلی مردم حفظ کند، ارزش بیشتری در مقایسه با از دست دادن چند جست‌وجو دارد.

در کنار همه‌ی این تغییرات، گوگل می‌گوید که طراحی بصری نوار جست‌وجو را بهینه‌تر کرده است تا خوانش راحت‌تری داشته باشد و سریع‌تر بارگذاری شود. به‌نظر می‌رسد گوگل تمرکز خود را از نتایج صفحه‌ی اول کمتر کرده است و می‌خواهد با ارائه‌ی پیشنهادها در نوار جست‌وجو، کاربر را سریع‌تر به نتیجه‌ برساند.

با ظهور چت‌بات‌های هوشمند، معنای جستجو در اینترنت دارد تغییر می‌کند. حتی گوگل هم مجبور است به‌سرعت حرکت کند تا با آن همراه شود.

منبع : زومیت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.