چگونه کلمه عبور انتخاب کنیم تا امنیت حساب‌های کاربری آنلاین خود را بالا ببریم؟

کمیته رکن چهارم – افزایش امنیت گذرواژه‌های اینترنتی در دورانی که شاهد تکرار حملات سایبری و سرقت‌های آنلاین هستیم اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بالا بردن سطح امنیتی پسوردهای حساب‌های اینترنتی حساس می‌تواند کار سارقان آنلاین برای دسترسی به آنها را دشوار کند. این در حالی است که به گفته کارشناسان یکی از نقاط ضعف کاربران در این زمینه خود آنها هستند. به این معنا که آنها به جای انتخاب گذرواژه‌های دشوار که سرقت آنها سخت باشد پسوردهایی آسان انتخاب می‌کنند.

به عنوان مثال همچنان بسیاری از کاربران گذرواژه‌هایی متشکل از تکرار چند کاراکتر روی کیبورد انتخاب می‌کنند. به این ترتیب امکان سرقت این پسوردها و دسترسی به حساب‌های کاربران از جمله حساب ایمیل‌های آنها بالا است.

در ادامه به چند توصیه کارشناسان در زمینه افزایش امنیت آنلاین اشاره می‌کنیم.

انتخاب گذرواژه‌ای که حدس آن سخت است

اغلب کارشناس‌ها بر این باور هستند که گذرواژه خوب از نظر امنیتی با دستکم ۱۲ کاراکتر ترکیبی از حروف و اعداد و کاراکترهای خاص است.

هرچند ثبت آنلاین این پسوردها یا نوشتن آنها بر روی کاغذ امنیت آنها را زیر سوال می‌برد اما در هر صورت این کار بهتر از انتخاب یک گذرواژه با سطح امنیت پائین است. به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر به دنبال ذخیره و نگهداری پسوردهای خود هستید آنها را محتاطانه و با حفظ جوانب امنیتی ثبت کنید.

به عنوان مثال می‌توان گذرواژه‌ها را در میان متنی بلند که صرفا برای افزایش سطح ایمنی نوشته شده است ثبت کرد. به این ترتیب تا حدودی برای شناسایی پسوردهای خود رد گم کرده‌اید.

استفاده از خدمات شناسایی و تائید دوجانبه

استفاده از خدمات شناسایی و تائید دوجانبه عملکرد آنلاین به اندازه انتخاب گذرواژه خوب اهمیت دارد. استفاده از این خدمات مستلزم این است که کاربر علاوه بر وارد کردن گذرواژه بتواند هویت خود را از طریق دریافت کد با پیامک، ایمیل یا اپلیکیشن خاص تائید کند.

کارشناسان به همه کاربران اینترنتی توصیه می‌کنند که استفاده از خدمات شناسایی و تائید دوجانبه را در صورت امکان فعال کنند.

تنوع بخشیدن به پسوردها

به سرقت رفتن یک گذرواژه برای بسیاری از کاربران اینترنتی به این معنا است که پسورد همه حساب‌های آنلاین‌شان شناسایی شده است زیرا آنها از همان یک پسورد برای همه حساب‌های خود استفاده می‌کنند.

به همین دلیل تنوع در استفاده از گذرواژه‌ها اهمیت زیادی دارد. البته این امکان وجود دارد که تنها یک یا چند حرف یا عدد را در پسورد تغییر داد. با این حال تغییر کل گذرواژه برای هر حساب کاربری، امنیت بالاتری را تضمین می‌کند.

استفاده از ابزارهای مدیریت پسوردها

خدمات دیجیتال متعددی برای مدیریت پسوردهای آنلاین و غیرآنلاین کاربران وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان از سامانه مدیریت گذرواژه‌های اپل یا گوگل برای ذخیره آنها استفاده کرد. این ابزارها اغلب امکان انتخاب گذرواژه‌های طولانی و با درجه امنیتی بالا را نیز فراهم می‌کنند.

کاربران با استفاده از این ابزارها دیگر نیازی نخواهند داشت تا پسورد خود را به خاطر بسپارند و می‌توانند از طریق این سامانه‌ها گذرواژه‌ خود را وارد کنند.

بررسی پسوردها و تجدیدنظر در آنها

کارشناسان به کاربران توصیه می‌کنند که وضعیت پسوردهای خود را مرتب زیر نظر داشته باشند. ابزارهایی آنلاین نیز برای کنترل گذرواژه‌ها و بررسی اینکه آنها هک شده‌اند یا خیر، وجود دارند.

منبع : ایتنا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.