آموزش: ۵ اشتباه رایج که باعث هک شدن گوشی می‌شوند

کمیته رکن چهارم – بسیاری از ما بدون گوشی‌های هوشمند خود احساس سردرگمی می‌کنیم، اما ممکن است همین دستگاه به ابزاری برای سوءاستفاده مجرمان تبدیل شود در ادامه ۵ خطای امنیتی در این زمینه را ذکر می‌کنیم.

کایران برگ، به عنوان یک متخصص امنیت سایبری، ۵ اشتباه رایجی را که می تواند به هکرها اجازه دهد در عرض چند ثانیه به گوشی هوشمند شما نفوذ کنند را فاش کرده است.

کایران به‌عنوان یک مشاور آزمایش کننده امنیت سایبری شرکت‌ها می گوید که اشتباهات ساده‌ای مانند استفاده مجدد از رمزهای عبور، کلیک کردن بر روی لینک‌های مبهم و به اشتراک گذاری اطلاعات زیاد در شبکه های اجتماعی می تواند شما را در معرض نفوذ قرار دهد.

استفاده از نرم‌افزارهای قدیمی

یکی از اولین چیزهایی که هکرها هنگام آماده کردن حمله به دنبال آن هستند، نرم‌افزار قدیمی است.

نرم‌افزار اغلب دارای نوعی آسیب پذیری است، در حالی که توسعه دهندگان می توانند به سرعت آنها را برطرف کنند. اگر نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی نکرده‌اید افراد می‌توانند اطلاعات بسیار حساس را به سرقت ببرند و حتی گاهی کنترل نرم‌افزار را در دست بگیرند.

آسیب‌پذیری‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند و به مجرمان اجازه دهند تا اختلالات جدی برای شرکت‌ها و افراد ایجاد کنند.

کایران می‌گوید هک فلج کننده اخیر در کتابخانه بریتانیا احتمالاً یک حمله فرصت طلبانه از این دست بوده است.

استفاده مجدد از رمزهای عبور

به گفته کایران، یکی دیگر از راه‌های متداول که هکرها به اطلاعات شخصی شما دست پیدا می‌کنند، استفاده از رمزهای عبور تکراری است.

کایران می گوید که خطر بزرگ استفاده مجدد از رمزهای عبور این است که اگر یک سایت که استفاده می کنید به خطر بیفتد، می‌تواند به هکرها امکان دسترسی به تمام حساب‌های شما را بدهد.

گذاشتن اطلاعات بیش از حد در فضای آنلاین

کایران گفت: « یکی از مهم‌ترین چیزهایی که مردم باید به آن فکر کنند این است که چقدر اطلاعات آنلاین به اشتراک می‌گذارند.»

وی توضیح داد: «هکرها تقریباً هر کاری برای ورود به یک شرکت انجام می‌دهند، اما یکی از ابزارهایی که استفاده می‌کنند، جمع‌آوری داده‌ها از شبکه‌های اجتماعی است.»

آنها سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین را جست‌وجو می‌کنند تا ببیند چه چیزی دستشان را می‌گیرد.

هکرها در وب برای اطلاعاتی مانند تاریخ تولد، آدرس و حتی پاسخ به سؤالات امنیتی رایج مانند نام خانوادگی مادرتان را جستجو می‌کنند.

کایران هشدار داد: «هر چیزی که آنلاین می‌شود دیگر کنترلی روی آن ندارید و اگر بدشانس باشید و همه آن اطلاعات به شما پیوند بخورد، هویتتان را تا حدی به سرقت می برند».

اتصال به شبکه‌های عمومی محافظت نشده

مشکل این است که این نوع شبکه‌های عمومی از نوعی سیستم به نام تأیید هویت باز برای اتصال دستگاه شما به وب استفاده می‌کنند. احراز هویت باز به این معنی است که داده‌هایی که در سراسر شبکه ارسال می‌کنید رمزگذاری نشده‌اند و می‌توانند توسط افراد دیگری در شبکه ضبط شوند.

اتصال به وای‌فای عمومی شما را در معرض خطر حملات مجرمان سایبری قرار می دهد. کایران هشدار داد: « ممکن است کسی خارج از یک شبکه وای‌فای عمومی بنشیند و به آنچه ارسال می‌شود گوش دهد.»

آنها می‌توانند در کافه باشند یا می‌توانند از سخت‌افزارهای تخصصی برای افزایش دامنه‌ای که می‌توانند در شبکه گوش دهند استفاده کنند.

برای جلوگیری از سرقت اطلاعات شخصی مانند اطلاعات بانکی همیشه هنگام استفاده از وای‌فای عمومی، از VPN استفاده کنید. این سرویس‌ داده‌های شما را رمزگذاری می‌کنند تا شنودکنندگان در شبکه نتوانند آنچه را که ارسال می‌کنید بخوانند.

کلیک کردن بر روی لینک‌های مبهم

در نهایت، کایران می‌گوید که ارسال لینک‌های مبهم همچنان رایج‌ترین راه هک شدن افراد است.

کایران توضیح می‌دهد که هکرها ایمیل‌ها و پیام‌های متنی جعلی را به اهدافی ارسال می‌کنند که حاوی پیوندهایی به وب‌سایت‌های مخرب یا دستورالعمل‌هایی برای دانلود نرم‌افزار هستند.

هنگامی که یکی از این پیوندها کلیک می‌شود، به مجرمان پنجره‌ای می‌دهد تا بدافزاری را روی دستگاه قربانی خود نصب کنند تا داده‌ها را بدزدند و حتی کنترل را به دست بگیرد.

اما هر چقدر که یک ویروس کامپیوتری پیچیده باشد، هکرها همچنان به شخصی نیاز دارند تا پیوندی به یک وب سایت در معرض خطر را دنبال کند یا فایل های حاوی بدافزار پنهان را دانلود کند.

منبع: فارس

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.