فناوری عامل تغییر‌دهنده روندهای اصلی آینده جهان است

کمیته رکن چهارم – آینده جهان در حوزه‌های مختلف درگیر تحولات بزرگی است و براساس آن هر جامعه‌ای لازم است جهت مدیریت این تغییرها و پیامدهای آن بر زندگی، کسب‌وکار، امنیت، محیط زیست، سلامت و غیره آمادگی لازم را داشته باشد.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک گزارش رصدی براساس مطالعه آینده‌نگرانه موسسه ESPAS درخصوص روندهای بزرگ جهان در سال ۲۰۳۰ منتشر کرده است.

در این گزارش علاوه بر اینکه پیامدهای جهانی موضوعات اشاره شده است در برخی موارد نحوه تاثیرگذاری بر اروپا نیز به صورت خاص مطرح شده است. هر زمان تصمیم بگیریم که به آینده فکر کنیم، مگاترندها یا روندهای بزرگ اولین راهنما هستند. روندهای بزرگ به ما کمک می‌کند آینده را از ممکن بی‌نهایت در یک فضای ممکن، محدود کنیم.

مگاترندها روندهایی هستند که در مقیاس بزرگ رخ می دهد و در‌نتیجه کل جهان را تحت تاثیر قرارمی‌دهد. روندهای بزرگ معمولا در یک دوره زمانی طولانی آشکار می‌شوند و طول عمر آنها حداقل یک دهه و اغلب طولانی‌تر است. این روندها با زمان حال مرتبط هستند و می‌توانیم امروز نیز آنها را مشاهده کنیم. در این رابطه شناخت نحوه تاثیرگذاری فناوری ها و گسترش اتصالات و ارتباطات دیجیتالی در تحولات جهانی به مراتب، مهم‌تر و تاثیرگذارتر است. از این رو هدف این گزارش علاوه بر ارائه یک تصویر کلان از مسائل و چالش‌های جهان در سال‌های آینده، شناسایی کانال‌های تاثیرگذاری فناوری در بهبود مدیریت اکوسیستم جهانی است.

آینده جهان در حوزه‌های مختلف درگیر تحولات بزرگی است و براساس آن هر جامعه‌ای لازم است جهت مدیریت این تغییرها و پیامدهای آن بر زندگی، کسب‌وکار، امنیت، محیط زیست، سلامت و غیره آمادگی لازم را داشته باشد.

منبع : افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.