آنتی ویروس کسپرسکی بخریم یا وب روت ؟

۱کمیته رکن چهارم – دوباره صحبت از انتخاب آنتی ویروس است .

پیش از این چندین مقایسه بین محصولات شرکتهای وب روت و ایست ( نود۳۲ ) ، ترندمیکرو ( پی سی سیلین ) و کسپرسکی ، بیت دفندر و ترندمیکرو بر روی وب سایت دیسنا قرار دادیم .

اینبار مقایسه ای داریم بین محصولات و شرایط ۲ شرکت آنتی ویروس وب روت ( Webroot ) و کسپرسکی ( Kaspersky ) .

۱- کسپرسکی ( Kaspersky ) :

Kaspersky Lab

تاسیس :  ۱۹۹۷ میلادی – روسیه ( شرکت خصوصی : Private Company )

کسپرسکی بیشتر از اینکه به یک شرکت امنیتی و ارائه دهنده آنتی ویروس شبیه باشد ، به یک رسانه خبری و تبلیغاتی تبدیل  شده که برای تبلیغات ، ترغیب کاربران به خرید محصولاتش و برای اینکه در صدر تیتر رسانه ها باشد ، دست به هر کاری میزند .

زمانی اصلی ترین نماینده تجاری شرکت Kaspersky هم در ایران و هم دنیا ،  شرکت آواژنگ سیستم بود .

اوج رشد کسپرسکی در ایران به سالهای ۲۰۰۷ میلادی ( ۱۳۸۶ شمسی ) به بعد بازمیگردد که شرکای کسپرسکی در ایران بی وقفه در حال تبلیغ برای این شرکت روسی بودند .

تا اینکه از اواخر سال ۲۰۰۹ و اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی به دلایلی که میدانید برخی شرکتها روابط با کسپرسکی را قطع و یا کاهش دادند و برخی کارمندان و مدیران این شرکت استعفاء داده و این شرکت روسی را ترک کردند .

در این بین شرکت دورانتاش روابطش با کسپرسکی را به طور کامل قطع کرد و چند سال پس از شرکت دورانتاش نیز شرکت آواژنگ سیستم با باجی که از شرکت کسپرسکی دریافت کرد صرفآ به قطع فروش آنتی ویروس های خانگی کسپرسکی رضایت داد .

هم اکنون شرکتهای دیگری مانند ایدکو ( فروشگاه آنلاین کسپرسکی ) ، داده پردازی دوران و آتنا ( پاد : پارس آتنا دژ )  آنتی ویروسهای کسپرسکی را در ایران به فروش میرسانند .

البته بعد از حذف نام ایران از وب سایت کسپرسکی ، فقط آدرس وب سایت ایدکو و نام ایدکو به عنوان نماینده فروش آنتی ویروسهای کسپرسکی در وب سایت این شرکت روسی درج شده .

( بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ میلادی ) یکی از سیاست های کسپرسکی تغییر دادن روزانه در ترتیب درج نام نمایندگانش بود . )

البته بررسی وب سایت کسپرسکی نشان میدهد این شرکت روسی چند ماهی است دوباره به این سیاست بازگشته است .

( تغییرات مداوم در لیست نمایندگان در وب سایت کسپرسکی دلایل بسیاری داشته است :

– ترغیب کاربران به بازدیدهای مداوم از سایت کسپرسکی و افزایش بازدید و رنکینگ سایت

– سرپوش گذاشتن بر قطع ارتباط نمایندگانش .

– درج دوباره نام شرکتهایی که با کسپرسکی قبلآ قطع ارتباط کرده بودند تا از نام و اعتبار آنها برای جذب نماینده و مشتری استفاده کند ، بدون اینکه حساسیت کاربرها و شرکتها بر انگیخته شود .

– سرپوش گذاشتن بر فعالیتها و سیاستهای نادرست و ایجاد بحث درباره کسپرسکی و نمایندگانش در اینترنت و شبکه های مجازی . )

بجزء فعالیتهای وسیع خبری و تبلیغاتی شرکاء تجاری و نمایندگان فروش کسپرسکی ، این شرکت شرکای خبری و تبلیغاتی نیز در ایران دارد .

یکی از وظایف اصلی شرکای کسپرسکی نه تبلیغات برای این شرکت روسی است ، بلکه انتشار اخبار ، گزارشات و شایعات کذب و  نادرست بر علیه شرکتهای رقیب است .

لابی با رسانه ها نیز عمدتآ بر عهده شرکای خبری و تبلیغاتی کسپرسکی گذاشته شده تا از نفوذ خود در بین رسانه ها و سازمان نظام صنفی رایانه ای ” استان تهران ” برای پیشبرد اهداف نادرست خود استفاده کنند .

برای نمونه کسپرسکی مدعی شده ویروسهایی مانند فلیم ، مینی فلیم ، دوکو ، گاوس و … را اولین بار شناسایی کرده ، این در حالی است که همه این ویروسها اولین بار توسط دیگر شرکتهای امنیتی و آنتی ویروس شناسایی شده اند و کسپرسکی در بهترین حالت فقط آنها را تحلیل کرده .

کسپرسکی مدعی است ۴۰۰ میلیون کاربر دارد که شامل ۲۵۰ هزار مشتری شرکتی می شود . که این نشان از قدرت بسیار بالای توهم و تخیل در این شرکت روسی میدهد .

در بخش شرکای فنی نیز برخی شرکتها با کسپرسکی همکاری داشته اند .

این همکاری ها یا به صورت ارائه آنتی ویروس بر روی تجهیزات بوده که عمدتآ پس از مدتی به این همکاری ها پایان داده شده و یا به صورت استفاده از موتور ویروس یاب کسپرسکی می باشد .

توجه داشته باشید اکثر شرکتهای بزرگ فناوری مانند IBM – Cisco – VMware ، شراکتی با کسپرسکی ندارند .

// کسپرسکی طبق معمول مدعی است با این شرکتها همکاری استراتژیک دارد . //

کسپرسکی ۲ مدل محصول دارد که شامل آنتی ویروسهای خانگی و آنتی ویروسهای تحت شبکه می شود .

آنتی ویروس های خانگی کسپرسکی شامل آنتی ویروس – اینترنت سکیوریتی ” مالتی دیوایس” – توتال سکیوریتی – آنتی ویروس موبایل می شود .

کسپرسکی در بخش ضد ویروسهای تحت شبکه فقط یک محصول دارد که دارای بخشهای مختلف است و با توجه به نیاز کاربر و هزینه ای که ارائه میدهد یک ماژول به آن اضافه می شود . مثلآ نرم افزار آنتی ویروس برای کلاینتها و نرم افزار آنتی ویروس برای فایل سرورها – آنتی ویروس برای ایمیل سرور و …

۲- Webroot

WebrootLogo 4C.jpg

تاسیس : ۱۹۹۷ – آمریکا ( شرکت خصوصی : Private Company )

آنتی ویروسهای Webroot سالها به قدرت بالای شناسایی ویروسهای جاسوس افزار ( Spyware ) معروف و مشهور بوده اند .

در آن زمان آنتی ویروسهای وب روت با نامهای (  Webroot AntiSpyware & Webroot Spy Sweeper ) در بازار ارائه و شناخته می شدند .

وب روت در سالهای گذشته چندین شرکت امنیتی را خریداری و تکنولوژی های آنها را در محصولاتش ادغام نموده که از جمله آنها میتوان به کمپانی های امنیتی  Prevx و BrightCloud اشاره نمود .

( Prevx همان شرکتی است که اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی ( ۵ سال پیش از مرکز ماهر ) موفق به شناسایی جاسوس افزار فلیم ( Flame ) شد . )

آنتی ویروسهای وب روت ” Webroot ” در ابتدا از موتور ویروس یاب سوفوس استفاده میکردند ، ولی پس از خرید شرکت Prevx و حذف موتور Sophos ، آنتی ویروسهای بسیار متفاوت و شگفت انگیزی را با نام Webroot Secure Anywhere روانه بازار نمود که حجم بسیار کمی دارند و بسیار بسیار سبک هستند ( خیلی خیلی کم از منابع سیستم استفاده میکنند . )

آنتی ویروسهای وب روت که با نام تجاری Webroot Secure Anywhere شناخته می شوند ، سبکترین و کم حجم ترین آنتی ویروسهای دنیا هستند .

آنتی ویروسهای وب روت در ایران تنها یک توزیع کننده معتبر دارند که از سال ۲۰۱۰ میلادی عرضه آنتی ویروسهای Webroot را در ایران آغاز نموده و محصولات تحت گارانتی و پشتیبانی این شرکت معتبر و با سابقه ارائه می شود .

هر روز بر تعداد شرکتها و کمپانی هایی که از محصولات و تکنولوژی های وب روت برای حفاظت از خود و کاربرانشان استفاده میکنند افزوده می شود که نام برخی از آنها را میتوانید در زیر مشاهده نمائید :

– Cisco
– HP
– RSA
– F5 Networks
– A10 Networks
– GFI
– Intel Security
– Microsoft
– GateProtect
– PaloAlto
– ThreatStream
– Aruba Network
– ThreatMatrix
– ProofPoint
– Bandura
– VeliQ و Telenor اشاره نمود .

شرکتهای فوق بجزء کاربران خانگی ، شرکتها و موسساتی هستند که به عنوان مصرف کننده نهایی آنتی ویروس های شرکت Webroot را خریداری نمودند  .

برای نمونه از دیگر مشتریان و مصرف کنندگان آنتی ویروسهای Webroot میتوان به کمپانی Anittel و Royal Flying Doctor Service اشاره نمود .

( Anittel در سال ۲۰۱۳ لایسنس ۴ ساله آنتی ویروسهای وب روت را برای ۱۰ هزار سیستم خریداری نمود . )

آنتی ویروسهای ” وب روت ” برای مدت کمی در تستهای AV-TEST و AV-Comparatives حضور داشتند .

( Webroot  حدود دو سال پیش از تستهای این ۲ وب سایت خارج شد . )
* لینک آخرین تست آنتی ویروسهای Webroot در وب سایت AV-TEST
( مربوط به سال ۲۰۱۳ می باشد . )

* لینک تمامی تستهای آنتی ویروسهای موبایل و تبلت اندرویدی Webroot در وب سایت AV-TEST

توجه : ( دیسنا نتایج تستهای مقایسه ای را مورد تائید قرار نمی دهد . )

// وب روت روش تست آنتی ویروسها را در این سایتها را مطابق با شرایط واقعی موجود در فضای سایبری و تکنولوژی های امنیتی و حفاظتی مورد استفاده در محصولاتش نمیداند . //

– تستهای مجله پی سی مگزین ( PC Magazine )  :

آنتی ویروسهای Webroot برای ۱۶ مرتبه از طرف مجله پی سی مگزین به عنوان بهترین آنتی ویروس سال انتخاب شدند .

– تستهای PassMark :

// سایت Passmark در بخش سرویسهای امنیتی ، نرم افزارهای آنتی ویروس را فقط با توجه به میزان استفاده از منابع سیستم و Performance مقایسه میکند .//

از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد آنتی ویروسهای Webroot در تستهای PassMark ، همیشه عنوان سبکترین آنتی ویروس را از آن خود کرده و به دلیل اینکه در این تستها رقیبی نداشت و طبیعتآ همیشه عنوان سبکترین و کم حجم ترین آنتی ویروس را از آن خود میکرد ، از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی از بیشتر تستهای PassMark کنار گذاشته شد .

محصولات Webroot :

آنتی ویروس
آنتی ویروس برای اپل مکینتاش
آنتی ویروس برای سیستمهای بازی ( PC Gamer )
اینترنت سکیوریتی پلاس     ( مالتی دیوایس : PC / MAC / Android / iOS )
اینترنت سکیوریتی کامپلیت   ( مالتی دیوایس : PC / MAC / Android / iOS )
آنتی ویروس موبایل و تبلت اندرویدی
آنتی ویروس موبایل و تبلت اپل iOS
آنتی ویروسهای تحت شبکه
Web Security Service
Next Generation Firewall Solutions
SIEM Solutions
سرویسهای خاص امنیتی برای موسسات مالی ، بانکی و تجارت الکترونیک

شرکت دورانتاش از سال ۲۰۰۹ میلادی توزیع نسخه های اصلی و معتبر آنتی ویروس های وب روت را در ایران بر عهده دارد .

// شرکت ESET از ترس آشنا شدن کاربران ایرانی و مشتریانش با شرکتهای بزرگ و معتبر آنتی ویروس ، از ۲ سال پیش تاکنون آدرس وبلاگی دیسنا به نشانی ” duruntash.mihanblog.com ” را برای دارندگان آنتی ویروس هایش مسدود نموده .//

// شرکت کسپرسکی اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی سعی داشت با اعمال فشار به شرکت دورانتاش ( ثبت کننده نام دامنه دیسنا دات آی آر ) فعالیت وب سایت خبری و آموزشی دیسنا را متوقف کند تا کاربران ایرانی هم با شرکتهای معتبر امنیتی آشنا نشوند و هم متوجه فعالیتها و سیاستهای نادرست این شرکت روسی که در وب سایت دیسنا نقد و افشاء شده ، نشوند . //

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.