روی خط امنیت

کمیته رکن چهارم – ویروس‌ها، بدافزارها و نرم‌افزارهای مخرب فقط مخصوص رایانه‌ها نیستند و ممکن است گریبانگیر تلفن همراه و تبلت شما نیز بشوند.

به گزارش کمیته رکن چهارم،با این تفاوت که اولا نرم‌افزارهای ضد‌ویروس مربوط به موبایل و تبلت آنچنان که باید کارآمد نیستند و ثانیاتعویض سیستم‌عامل برای خلاصی از شر ویروس‌ها در موبایل‌ و تبلت نیز‌ کار آسانی نیست و باید تخصص زیادی داشته باشید تا بتوانید این کار را انجام دهید. بنابراین بهتر است در جریان نصب نرم‌افزارهای مختلف مراقب تلفن همراه خود باشید تا دچار دردسر نشوید. با ما همراه شوید تا ببینیم چطور می‌توان از دست اپلیکیشن‌های ناخواسته و بدافزارهای موبایل در امان ماند.

وقتی اختیار تلفن همراهتان را ندارید
در حال بررسی پیامک‌ها هستید که ناگهان پیامی روی صفحه نمایش موبایلتان به نمایش درمی‌آید که علاوه بر ظاهر بسیار جالب و جذابش، پیشنهاد بسیار خوبی هم به همراه دارد. به مناسبت فرارسیدن سال نوی جدید میلادی، یک اپلیکیشن جالب که ۱۰دلار ارزش دارد، به رایگان در اختیار شما گذاشته شده و می‌توانید آن را دانلود و استفاده کنید. عبارت Download from Google Play Store نیز ذیل تبلیغ مربوطه نوشته شده و به‌نظر می‌رسد همه‌چیز مطمئن و بی‌دردسر انجام خواهد شد.

حسابی وسوسه شده‌اید و نمی‌توانید از خیر این پیشنهاد عالی بگذرید. روی دکمه دانلود کلیک می‌کنید و اپلیکیشن، دانلود و نصب می‌شود. پس از نصب، در منوی اپلیکیشن‌ها، دنبال این اپلیکیشن تازه نصب‌شده می‌گردید اما چیزی پیدا نمی‌کنید. شک می‌کنید که احتمالا عملیات نصب به درستی انجام نشده و سعی می‌کنید مجددا نرم افزار مذکور را نصب کنید اما تبلیغی را که حاوی لینک نصب اپلیکیشن بوده پیدا نمی‌کنید. بعد از مدتی از جست‌وجو خسته می‌شوید و احتمالا چند روز بعد، ماجرا را به کل فراموش خواهید کرد.این اما، پایان داستان نیست. پس از چند روز متوجه می‌شوید که تلفن همراهتان، بدون اجازه شما در حال دانلود کردن چند اپلیکیشن است. دانلودها را متوقف می‌کنید اما اندکی بعد دوباره دانلودها به‌صورت خودکار شروع می‌شوند. گیج و کلافه شده‌اید و نمی‌دانید چه باید بکنید. وای‌فای را خاموش می‌کنید تا گوشی به اینترنت دسترسی نداشته باشد و دانلودها قطع شوند اما ساعتی بعد که دوباره تلفن همراه خود را برمی‌دارید تا پیامک‌های وارده را بررسی کنید، می‌بینید که وای‌فای روشن شده و دانلودها انجام شده‌اند و چندین و چند اپلیکیشن بی‌فایده و دردسرساز بدون اجازه شما روی موبایلتان نصب شده‌اند. هرچقدر سعی می‌کنید اپلیکیشن‌ها را حذف کنید نمی‌توانید.

اگر فکر می‌کنید این نهایت بدشانسی است در اشتباه هستید چون، اتفاقات عجیب‌تری هم در حال وقوع هستند. تلفن همراهتان بسیار کند شده و برخی از تصاویری که با دوربین موبایلتان گرفته‌اید مخدوش شده‌اند و باز نمی‌شوند. صفحات مزاحم در مرورگر به‌خودی خود باز می‌شوند و تلفن همراهتان حسابی خودسر شده است. اندکی بعد متوجه می‌شوید که تمام فضای تلفن همراهتان مملو از تصاویر تبلیغاتی و اپلیکیشن‌های ناخواسته است. بدترین اتفاق ممکن این است که متوجه شوید پیام‌هایی از تلفن همراه شما از طریق پیامک یا تلگرام و… برای مخاطبانتان ارسال شده و مطالبی نامناسب را به‌دست آشنایان و دوستانتان رسانده است یا بدتر از آن، تصاویر شخصی و اطلاعات خصوصی شما در سراسر اینترنت پخش شده است. در نهایت روزی فرا می‌رسد که حتی با بازنشانی تنظیمات کارخانه (FactoryReset) نیز نمی‌توانید تلفن همراه خود را نجات دهید. این اتفاقات ناشی از تخیل نویسنده نیست و هر آنچه تا به حال خوانده‌اید، بخشی از واقعیت این روزهای دنیای اپلیکیشن‌هاست که ممکن است گریبانگیر شما نیز بشود. البته تا زمانی که آگاهانه اقدام به نصب نرم‌افزارهای موبایل می‌کنید و کنترل تلفن همراهتان را به‌دست اپلیکیشن‌های ناشناخته، بدافزارها و ویروس‌ها نمی‌سپارید، نیازی به نگرانی نیست.

چطور از دست اپلیکیشن‌های مخرب در امان بمانم
نخستین نکته‌ای که درباره نصب اپلیکیشن‌ها باید رعایت کنید، این است که منبع و منشأ اپلیکیشن باید مطمئن و مورد اعتماد باشد. هرکدام از سیستم‌های عامل موبایل (اندروید، iOS، ویندوزفون و…) فروشگاه اپلیکیشن‌های خاص خود را دارند و نظارت دقیق و کنترل مستمری روی امنیت و سلامت اپلیکیشن‌های موجود در این فروشگاه‌ها به خرج می‌دهند و توصیه ما نیز این است که اپلیکیشن‌های مدنظر خود را از همین فروشگاه‌ها دریافت و نصب کنید.

نکته دیگری که لازم است بدانید این است که اگرچه امن‌ترین مکان برای دانلود اپلیکیشن، وب‌سایت‌های اصلی و معتبر هستند اما گاهی اوقات، در همین وب‌سایت‌ها نیز ممکن است بدافزارها یا اپلیکیشن‌هایی که حاوی کدهای مخرب هستند وجود داشته باشد که عمدتا توسط سازندگان ناشناس ایجاد و توسعه داده می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اپلیکیشن‌هایی که به‌طور ناگهانی از دل یک تبلیغ ناخواسته سربر‌می‌آورند را دانلود و نصب نکنید. حتی اگر منبع آنها نیز شناخته شده و معتبر باشد.

شناسایی منابع نامطمئن اپلیکیشن
اگرچه خودتان هم بعد از مدتی کار کردن با اپلیکیشن‌ها، تجربه لازم را کسب می‌کنید و می‌توانید مطمئن‌‌بودن یا نبودن یک منبع ارائه اپلیکیشن‌ها را شناسایی کنید ما پیشنهاد می‌کنیم این کار را به سیستم‌عامل بسپارید. به‌عنوان مثال در سیستم عامل اندروید امکاناتی وجود دارد که نصب نرم‌افزارها از منابع ناشناس را محدود می‌کند. برای دسترسی به گزینه‌های مربوطه در تنظیمات اندروید، گام‌های زیر را طی کنید: به بخش تنظیمات تلفن همراه اندرویدی خود مراجعه کنید. سپس از بخش Security وارد تنظیمات مربوط به امنیت شوید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، گزینه Unknown Sources را پیدا کنید. این گزینه درصورتی که تیک داشته باشد، اجازه نصب اپلیکیشن از منابع ناشناس را به شما می‌دهد. بنابراین لازم است تیک آن را بردارید. همچنین اگر نسخه سیستم عامل تلفن همراه اندرویدی شما ۴یا بالاتر از آن است، تیک گزینه Verify Apps را بزنید. این گزینه هنگامی که اپلیکیشن پرخطری را شناسایی کند، جلوی نصب آن را خواهد گرفت یا به شما هشدار خواهد داد.

یک خبر، یک هشدار
اخیرا خبر حذف ۱۳اپلیکیشن حاوی بدافزار از روی سرورهای پلی‌استور گوگل منتشر شد که بدون اجازه کاربر، کنترل سیستم او را در دست می‌گرفتند. اپلیکیشن‌های مذکور پس از نصب در سیستم عامل اندروید، به امکانات مدیریتی سیستم دسترسی پیدا می‌کردند و می‌توانستند زمینه را برای نصب دیگر اپلیکیشن‌های حاوی بدافزار در تلفن‌های هوشمند کاربران فراهم کنند. تمامی این ۱۳اپلیکیشن به‌عنوان بازی در گوگل‌پلی ارائه شده بودند تا کاربران را ترغیب به دانلود کنند. آنها می‌توانستند امتیازشان در گوگل‌پلی را دستکاری کرده و آن را بیشتر کنند. با این شیوه، توجه بیشتری را به سوی خود معطوف می‌کردند. لیست اسامی این بازی‌ها به شرح زیر است:
۱٫Cake Blast 2. Jump Planet 3. Honey Comb 4. Crazy Block 5. Tiny Puzzle
۶٫ Ninja Hook 7. Piggy Jump 8. Just Fire 9. Eat Bubble 10. Hit Planet 11. Cake tower 12. Drag Box 13. Crazy Jelly
اگر هر کدام از بازی‌های فوق روی گوشی یا تبلت شما نصب شده است هر چه سریع‌تر آن را حذف کنید و تلفن همراه خود را
Factory Reset (بازنشانی تنظیمات کارخانه) کنید. همچنین اگر گوشی شما روت شده و دسترسی روت به این اپلیکیشن‌ها داده شده است، بهتر است به فکر فلش کردن کامل دستگاه خود باشید. فلش کردن یک فرایند تخصصی است. بنابراین توصیه می‌کنیم این کار را با دقت و مطالعه انجام دهید یا از تعمیرکاران تخصصی مورد اعتماد کمک بگیرید.

منبع:رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.