چگونه از ورود بدافزارها به دستگاه اندروید خود جلوگیری کنید؟

اندرویدکمیته رکن چهارم – بدافزارهای اندروید می‌توانند برای دستگاه شما مخرب باشند، ولی با این حال جای نگرانی نیست و می‌توانید با یاد گرفتن چند قانون ساده دستگاه خود را امن نگه دارید.

به گزارش کمیته رکن چهارم،برخلاف کامپیوترهای شخصی، گوشی‌های اندروید راه‌های قوی‌تری برای حفظ امنیت فراهم می‌‌‌آورند. شما می‌توانید از حداکثر خسارت به دستگاه خود جلوگیری کنید، یا حتی بدافزارها را غیرفعال کنید. بر روی کامپیوتر شخصی به وسیله بازدید از یک وب‌سایت مخرب سیستم شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. بر روی دستگاه اندروید، بازدید از یک وب‌سایت نمی‌تواند به صورت پیش‌فرض دستگاه شما را به خطر بیاندازد و شانس کمتری برای کارهای خرابکارانه وجود دارد.

گوگل برای شناسایی  بدافزارها، هر چیزی که بر روی گوگل پلی آپلود می‌شود را اسکن می‌کند و یک فرد نیز بر روی فرایند اسکن نظارت می‌کند. خطر واقعی زمانی متوجه دستگاه اندروید شما می‌شود که اپلیکیشن را از جایی به غیر از گوگل پلی دانلود کنید.

در ادامه پنج راهنما یا قانون برای جلوگیری از ورود بدافزار به دستگاه‌های اندروید بیان می‌شود.

۱- دانلود از فروشگاه‌های معتبر

هر اپلیکیشنی که در گوگل پلی  آپلود می‌شود برای شناسایی بدافزارها مورد بررسی قرار می‌گیرد و یک انسان به روند کار نظارت دارد. فروشگاه اپلیکیشن آمازون نیز یک جایگزین خوب است و اغلب اپلیکیشن‌های وسوسه‌انگیزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این دو فروشگاه واقعا از اعتبار بالایی برخوردار هستند.

زمانی که در گوگل به جستجوی اپلیکیشن خاصی می‌پردازید با انبوهی از اپلیکیشن‌ها در سایت‌های مختلف روبرو می‌شوید، اما همه این فروشگاه‌ها قابل اعتماد نیستند و آنچه به شما وعده می‌دهند و آنچه به شما تحویل می‌دهند متفاوت است. حتی اگر همان اپلیکیشنی که قول داده بودند را ارایه بدهند، با این حال، با کمی چیزهای اضافی در اپلیکیشن به شما تحویل می‌دهند.

اگر اپلیکیشن موردنظرتان در گوگل پلی یا سایت‌های معتبری که می‌شناسید در دسترس نیست، باز هم تلاش کنید که از منابع شناخته شده و معتبر آن را دانلود کنید، به عنوان مثال به Alphr هم سر بزنید.

 

۲- به منابع ناشناس اجازه ندهید

به صورت پیش‌فرض، شما نمی‌توانید هر اپلیکیشن را به صورت مستقیم بر روی دستگاه اندروید خود نصب کنید. با این حال شما می‌توانید این پیش‌فرض را غیرفعال کنید و دستگاه خود را به هر روی هر منبع ناشناسی باز کنید.

این گزینه را می‌توانید در منو امنیت یا security از تنظیمات دستگاه اندروید ببینید. تنها کافی است که تیک گزینه زیر را بردارید:

Unknown sources – Allow installation of apps from sources other than the Play Store

با برداشتن علامت تیک این گزینه، شما اجازه نصب از سایر منابع ناشناس به غیر از گوگل پلی را به دستگاه خود داده‌اید.

این کار در صورتی مفید خواهد بود که بخواهید فایلی را از طریق معتبر دیگری که خود بر آن نظارت داشته‌اید، بر روی دستگاه خود نصب کنید، گزینه مورد نظر را غیرفعال کنید و بعد مجددا آن را علامت بزنید.

۳- بررسی مجوز

وقتی که شما هر اپلیکیشنی را از هر جایی دانلود می‌کنید، چه از گوگل پلی باشد یا هر فروشگاه و یا وب‌سایت دیگری، به شما یک لیست از ویژگی‌ها داده می‌شود که اپلیکیشن می‌خواهد به آن‌ها دسترسی داشته باشد. در واقع این لیست، لیست دسترسی‌ها است و اگر شما آن را قبول کنید به اپلیکیشن اجازه داده‌اید که به هر چیزی که مورد نظرش بوده است دسترسی داشته باشد.

برخی از این اپلیکیشن‌ها از شما می‌خواهند که به دوربین دستگاه دسترسی داشته باشند، برخی می‌خواهند به اینترنت وصل شوند و برخی می‌خواهند که به لیست مخاطبین شما دسترسی داشته باشند. برخی از این دسترسی‌ها مشروع است ولی برخی دیگر مشکوک هستند. یک اپلیکیشن صفحه کلید نیاز دارد که به کلید ثبت دسترسی داشته باشد ولی یک اپلیکیشن دوربین، به دسترسی به این کلید نیاز ندارد. بنابراین مراقب باشید.

۴- اجتناب از آزاد کردن دسترسی به ریشه سیستم‌عامل

به لطف اندروید می‌توانید از دستگاه خود مراقبت بیشتری داشته باشید. دستگاه خود را به اصطلاح root  نکنید. root کردن، به این معناست که دسترسی داشتن به ریشه سیستم‌عامل را آزاد کنید. درست مثل این است که دسترسی به مدیریت کامپیوتر شخصی را باز کنید و هر کاربری بتواند به آن دسترسی داشته باشد. دسترسی به ریشه سیستم‌عامل برای برخی کارها مانند اضافه کردن حافظه ROM و یا قابلیت‌های پیشرفته‌تر لازم است، ولی همیشه ضروری نیست.

اگر دلیل خوبی برای دسترسی به سیستم‌عامل ندارید پس آن را باز نگذارید.

۵- برای اطمینان بیشتر از یک آنتی ویروس استفاده کنید

اگر شما هنوز احساس می‌کنید که بدافزاری بر روی دستگاه اندروید خود دارید، تعداد زیادی اپلیکیشن‌ آنتی ویروس وجود دارد که می‌توانید از گوگل پلی دانلود کنید. مخصوصا اگر با بی دقتی کامل از فروشگاه‌ها و سایت‌های ناشناس و نامعتبر اپلیکیشن دانلود می‌کنید، یک آنتی ویروس می‌تواند به شما کمک کند که آن‌ها را اسکن کنید.

آنتی‌ ویروس‌های خوبی که می‌توان به شما معرفی کرد، عبارتند از AVG، Lookout، Symantec و ESET.

اگر دستگاه‌های اندروید شما مشخصاتی شبیه دسکتاپ و لپتاپ دارند، کار را برای تولیدکنندگان بدافزارها سخت‌تر می‌کند. اگر کمی زیرکی به خرج بدهید، دسترسی به اطلاعات شما برای آن‌ها سخت‌تر هم می‌شود.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.