آگاهانه وارد شبکه‌های اجتماعی بشویم

کمیته رکن چهارم – بی‌توجهی به نکات امنیتی و حضور ناآگاهانه در شبکه‌های اجتماعی، آسیب‌زننده است.

به گزارش کمیته رکن چهارم به نقل از افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، رشد شبکه‌های اجتماعی با توجه به روند تکنولوژی در جهان به گونه‌ای غیرقابل کنترل است و تصور این موضوع که بتوان شبکه‌های اجتماعی را به طور كامل کنترل کرد، ساده‌انگاری است؛ اما با ارتقاء دانش، آگاهي و نيز فرهنگ كاربران مي‌توان از آسيب‌هاي احتمالي جلوگيري و يا آن را كنترل كرد.

فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، گوگل پلاس، گروه‌های وایبری و… چشم‌انتظار کاربران تازه‌نفس هستند. بقای شرکت‌های ارائه دهنده‌ سرویس‌های اینترنتی در گرو فروش ترافیک مصرفی کاربران است و در اين ميان، كاربران ناپخته‌ای هستند كه طعمه‌ي دام‌هاي گسترده آن‌ها مي‌شوند. اين شركت‌ها از زندگی آنلاین کاربران خود بسيار استقبال می‌کنند و خوشحال می‌شوند اگر افراد گوشی‌هاي تلفن خود را حتی هنگام خواب هم از خود جدا نكنند. شايد هر ثانيه آنلاين ما هزاران سود مالي به داخل جيب آن‌ها سرازير مي‌كند.

در اين ميان هیچ‌کس نه حوصله و نه وقت آن را دارد كه به پيشنهادات، راه‌كارها و توصيه‌ها گوش و يا حتي توجه كند. افراد مشتاق تكنولوژي تنها به آن‌چه پيش روي خود دارند، بسنده كرده و در اين عرصه هم‌چنان بدون توجه به خطرهای احتمالی شبکه‌های اجتماعی به تاخت و تاز مشغول هستند.

حضور ناپخته کاربران اينترنت در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌هاي مطرح دنیا را بر آن داشته تا براي آگاهي‌سازي، فرهنگ‌سازي و جلب توجه آنان دست به انتشار مطالب آگاهي دهنده و آموزشي بزنند. برای نمونه، بيزينس اينسايدر (Business Insider ) ليستي از اشتباهات احتمالی در شبکه‌های اجتماعی را منتشر كرده‌ و مجله تايمز از خطاهایی می‌نويسد که می‌توانند شغل افراد يا بيشتر از آن، خانوده آنان را دست‌خوش فرو پاشي سازند و اينتر پرونور (Entrepreneur) نيز ليستي از خطاهای فاحش کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. آن‌ها تلاش مي‌كنند تا آگاهي و هشدارهاي لازم را به كاربران بدهند. با اين وجود هنوز هم شاهد اشتباهات و خطاهاي فاحش كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي هستيم.

با وجود اين همه آموزش و اطلاعات سازنده باز ما شاهد چنين مواردي در شبكه‌هاي اجتماعي هستيم و مشكلات و دردسرهايي كه كاربران ناپخته و نا‌آگاه در اين شبكه‌ها ايجاد مي‌كنند، كم نيستند. شايد آنان نمي‌دانند كه حضور هر فرد در دنیای مجازی مانند اثر انگشت هر فرد، منحصر به‌فرد است و معرف ابعاد مختلف زندگي وی محسوب مي‌شود و نيز مي‌تواند بازتاب‌های گوناگون و وسيعي را در دنياي واقعي به همراه داشته باشد.

اگر چه باید با تکنولوژی‌های روز و همه‌گير پيش رفت و به‌روز شد اما با گاهي بهاي آن كمرشكن مي‌شود. داشتن و استفاده از تکنولوژی‌های روز، خوب است اما استفاده صحیح از آن، نیازمند آگاهي و دید وسیع و بلندمدت کاربران است.

بهتر است با رعايت نكات زير از آسيب‌هاي احتمالي شبكه‌هاي اجتماعي جلوگيري کرده و قبل از هر چيز براي عضويت در يك شبكه از خود این سوال‌‌ها را بپرسیم:

آیا واقعا عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی يا اين شبكه به‌خصوص براي من خوب است؟

حد و اندازه مشارکت در این شبکه چه ميزان است؟

تا چه حد بايد در اين شبكه اطلاعات قرار دهم؟

آيا هر فردي درخواست دوستی یا اضافه شدن به صفحه مرا داد، قبول کنم؟

آیا بايد به هر فردي شناخته يا نشناخته مانند آشنايان دور، همكاران و… درخواست دوستي و اضافه شدن بدهم؟

چگونه از این شبکه‌هاي اجتماعي مي‌توانم سود ببرم؟

كيفيت و كميت فعاليت من چگونه ارزيابي مي‌شود؟

منبع : افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.