گسترش کلاهبرداری های 419 در فضای مجازی اینترنت

کمیته رکن چهارم – اگر شما هم از سرویس های پست الکترونیک بهره مند هستید پس حتماً تا به حال به برخی نامه ها با محتوای عجیب و غریب برخورده اید که در آنها فرستنده نامه با ارائه پیشنهاد های مختلف کاربر را طوری وسوسه می کند تا به ازای دریافت جایزه جعلی خود مقدار زیادی پول بپردازد.

 

در تمام پیشنهاد های ارسالی چیزی که مشهود است فریب کاربران ساده و سوء استفاده های مالی از آنهاست…. اصطلاحاً به این نوع کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبرداری 419 گفته می شود.

مثلاً ایمیلی دریافت می کنید که در آن ادعا شده شما در یک قرعه کشی مقدار زیادی پول برنده شدید اما برای دریافت آن لازم است تا ابتدا مقداری پول بپردازید. به این نوع سرقت های اینترنتی کلاهبرداری 419 گفته می شود.

به گزارش کمیته رکن چهارم به نقل از روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار ، این نوع پیام ها اغلب در قالب هرزنامه های اینترنتی ظاهر می شوند. البته این کلاهبرداری گاهی در قالب یک درخواست از کاربر مطرح می شود که در نهایت باز به پرداخت هزینه های مختلف ختم می شود.

اولین و معروف ترین نوع کلاهبرداری 419 به سال‌های اولیه دهه هشتاد میلادی برمی‌گردد، زمانی که اقتصاد متکی به نفت کشور نیجریه با مشکلات عدیده ای مواجه شده بود، در آن زمان چند دانشجو شروع به فریب تجار جهت سرمایه‌گذاری در مناطق نفتی نیجریه کردند.

این کلاهبرداری به نام کلاهبرداری “نامه نیجریه ای” مشهور شد و به عنوان اولین کلاهبرداری 419 نام گرفت؛ عدد 419 به بندی از قانون جزایی نیجریه‌ای اشاره دارد که این جرم در آن تعریف شده است.

البته در آن سال ها از سرویس های ایمیل استفاده نمی شد به همین دلیل اینگونه فریب کاری ها از طریق تلفن و نامه انجام می‌گرفت اما با گذشت زمان و بوجود آمدن سرویس های پست الکترونیک، گسترش محبوبیت شبکه های اجتماعی در میان کاربران اینترنت،کار فریبکاران اینترنتی بسیار ساده تر شد تا آنجایی که کلاهبرداری های 419 به گونه های مختلفی تقسیم شده است و روز به روز به انواع آن افزوده میشود.

متأسفانه کشور ایران جزو معدود کشورهایی است که همچنان مورد هجوم اینگونه کلاهبرداری ها قرار می گیرد تا حدی که کار از ارسال ایمیل و هرزنامه ها گذشته و مجرمان سایبری خیلی ساده تر، از طریق برنامه های ارتباطی و شبکه های اجتماعی به اینگونه اقدامات جنایی دست می زنند.

انواع کلاهبرداری های 419 رایج در فضای مجازی :

کلاهبرداری قرعه کشی: تصور کنید فرد کلاهبردار نامه ای را کاملاً بصورت تصادفی به چندین هزار نفر ارسال می کند و به کاربر اعلام می کند که “شما برنده خوش شانس ما هستید!”. این درحالیست که کاربر هرگز در قرعه کشی شرکت نکرده اما با این حال بسیاری از کاربران همچنان فریب پیام های ارسالی دروغین را می خورند و قربانی پیشنهاد های وسوسه بر انگیز مجرمان سایبری می شوند.

اینگونه مجرمان با ارائه یک تخفیف بسیار مناسب، کاربر را به سوی خرید کالای تقلبی خود می کشانند. این کالای تقلبی می تواند هر نوع کالایی باشد اما چیزی که محرز است همان فریب کاربران و فروش محصولات غیر اصل با نام “اصل” و در نتیجه سوء استفاده های مالی از کاربران در سراسر اینترنت است. این گونه از کلاهبرداری ها رایج ترین نوع کلاهبرداری 419 در کشور می باشد.

کلاهبرداری کلاسیک: فردی از طریق ایمیل با شما تماس گرفته و درخواست کمک می کند! او ادعا می کند که یکی از نمایندگان یک شرکت معتبر در خارج از کشور است و به ازای کمک های مالی، شما را در سود سرمایه گذاری شده شرکت سهیم خواهد کرد، اما با دریافت پول هیچ اثری از خود به جای نمی گذارد.

کلاهبرداری تقسیم ارثیه: در این گونه، کلاهبرداران با ارسال هرزنامه های متعدد بصورت تصادفی، ادعا می کنند که وکیل حقوقی شخص ثروت مندی هستند که قصد دارد اموالش را بصورت تصادفی میان کاربران اینترنتی تقسیم کند!

جالب اینجاست که وکیل دروغین، به ازای واریز موجودی سنگین ارثیه به شماره حساب کاربر، ابتدا می خواهد تا قربانی مبلغی را به عنوان “مژدگانی” به او هدیه دهد. اما کاربری که دل خوش ارثیه سنگین خود می باشد، پس از پرداخت مبلغ مورد نظر دیگر هیچ اثری از وکیل قلابی نمی بیند.

کلاهبرداری حیوانات: اینگونه کلاهبرداری ها اغلب جهت فروش حیوانات بصورت اینترنتی انجام می گیرد. فرد کلاهبردار با انتشار هرزنامه های تبلیغاتی پیشنهاد فروش حیوانات خود را با یک تخفیف مناسب ارائه می دهد و در نهایت راه را برای تبلیغ محصول خود باز می کند!

او ادعا می کند که مبلغ ناچیزی بابت ارسال حیوان مورد نظر کاربر دریافت می کند و بدون هیچ مشکلی آن را با سلامتی و بهداشت کامل برای خریدار ارسال می کند. اما با دریافت هزینه از کاربر دیگر اثری از او دیده نمی شود.

منبع : روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار

 

 

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.