تحول امنیت سایبری با رایانش کوانتومی

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران نظامی آمریکایی در حال توسعه روش هایی برای برقراری ارتباطات ایمن کوانتومی هستند.

به نقل از «eurekalert»؛ دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی ردکام (RDECOM Research Laboratory)، از همکاران آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی زمینی (ARL)، شیوه جدیدی را به منظور انتقال ایمن اطلاعات کوانتومی ایجاد کردند. این دستاورد امکان برقراری ارتباط امن بین سربازان در میدان مبارزه را امکان پذیر می کند.

پیشرفت های صورت گرفته در زمینه فناوری های لیزری، نانوفیزیک، کوانتوم نوری (quantum optics) وفوتونیک، باعث شد تا محققان بتوانند ابزار لازم را برای دستکاری سیستم های کوانتومی مینیاتوری –مانند اتم و فوتون که کوچکترین ذره ی تشکیل دهنده ی نور هستند- به دست آوردند.

دستاورد بالا مرزهای تازه ای را در زمینه ی علم اطلاعات کوانتومی (QIS) به وجود آورد. این تحقیقات شامل رمزنگاری کوانتومی در پردازش ها، ارتباطات و حسگرها کوانتومی می شود. با توجه به گزارش های منتشر شده، هدف از تحقیقات بالا، حفظ برتری آمریکا در زمینه هایی مانند محاسبات، رمزنگاری، ارتباطات ایمن و اندازه گیری های دقیق است.

میشل برادسکی (Michael Brodsky)، هیئت مدیره علوم محاسبات و اطلاعات آزمایشگاه یاد شده گفت:

 در جهان کلاسیک ما، اطلاعات در اغلب موارد در زمان انتقال و دستکاری خراب می شود. همه ی مردم با صدای ضعیف و پر از ایراد ارتباطات تلفن همراه در مناطقی که پوشش مناسبی ندارند، آشنا هستند. در نتیجه مهندسان ارتباطات، به منظور حذف و فیلتر نویزها روی توسعه روش های مختلفی کار می کنند.

 

در دنیای کلاسیک، فیلتر کردن اطلاعات بسیار ساده است؛ اما در جهان کوانتومی، این مسئله با پیچیدگی بیشتری مواجه است.

پژوهشگران یاد شده در حال تحقیق روی روش هایی هستند که به کمک آنها می توان، نویز ایجاد شده در انتقال اطلاعات کوانتومی در بستر فیبر نوری را فیلتر کرد. این محققان متوجه شدند که نیازی نیست مسدودسازی حتما تنها از سوی دریافت کننده انجام گیرد.

برایان کربی (Brian Kirby)، یکی دیگر از پژوهشگران تحقیقات یاد شده شرح داد:

 طبیعت حالت های کوانتومی بیان می کند که می توان عملیات فیلترینگ را از هر نقطه ای از شبکه انجام داد.

 

مسئله ی یاد شده کاملا امکان پذیر است، می توان به منظور ارسال یک کیوبیت در یک مسیر خاص، کیوبیت های موجود در جایگاه دیگری را به گونه ای دستکاری کرد که بیت کوانتومی اول بر اساس آن حرکت کند.

مدل توسعه پیدا کرده توسط پژوهشگران قادر است حالت های کوانتومی انتقال اطلاعات و نرخ آن را پیش بینی کند. به کمک این روش می توان تاثیر نویزهای موجود در را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

برادسکی اظهار کرد:

 ما باور داریم که تحقیقات یاد شده توانایی ایجاد انقلاب در امنیت سایبری را دارد. همچنین امکان به اشتراک گذاری مخفیانه و تایید اعتبار را برای سربازان جنگ های آینده امکان پذیر می کند. به علاوه این فناوری روی قابلیت های زمان بندی، ناوبری و بهبود عملکرد رایانه های کونتومای تاثیر مثبت می گذارد.

 

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.